TAPEN:

Het aanbrengen van tape kan ondersteuning geven bij spierverrekkingen, peesontstekingen en instabiele gewrichten. Met tapen proberen we ongewenste bewegingen zoveel mogelijk te voorkomen en toch het normale bewegingspatroon te houden. Tape kan het herstel positief beïnvloeden.

De basis van taping werd gelegd in Japan en Korea. Uitgangspunt is dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen. Spieren zijn niet alleen nodig voor beweging maar ook bepalend voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie.

Voortbouwend op deze gedachte, zijn er diverse elastische tapesoorten ontwikkeld die de spieren in hun functie kunnen ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken. Door aangedane spieren op deze manier te behandelen, wordt het lichaamseigen herstelproces geactiveerd en ondersteund.

De tape die gebruikt wordt komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid, waardoor de tape een soort ‘liftende werking’ heeft op de opperhuid. Er ontstaat zo ruimte in het gebied van het onderhuids bindweefsel waar allerlei receptoren, bloed- en lymfevaatjes liggen. Door gebruik te maken van verschillende tape technieken, kunnen diverse effecten bereikt worden.
De liftende werking van tape geeft soms onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op pijnreceptoren neemt af waardoor de ervaren pijn onmiddellijk kan verminderen. Automatisch maakt dat een meer fysiologisch bewegingspatroon mogelijk.

Het tapen ondersteunt precies dat, wat het lichaam onder optimale omstandigheden zelf zou doen.

Samenvattend kunnen de effecten als volgt ingedeeld worden:

• Spierfunctie verbeteren door tonusregulatie
  • Belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer opheffen
  • Pijndemping
  • Ondersteunen gewrichtsfunctie, door:
    • Stimuleren van proprioceptie
    • Correcties van de bewegingsrichting
    • Vergroten van de stabiliteit

De toepassing is breed:

• Nabehandeling van blessures
  • Reduceren van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, maar ook haematomen)
  • Houdingscorrecties
  • Behandeling van klachten door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfelleboog)

Werkwijze bij tapen en banderen

Voor het tapen/banderen wordt er een uitgebreid onderzoek gedaan naar het bewegingsapparaat (lichaam) in het algemeen en naar specifiek het lichaamsdeel dat gebandeerd moet worden.

Sporten bevat veel herhaalde bewegingen, waardoor structuren (weefsels) overbelast kunnen raken. Het overbelaste weefsel raakt hierdoor steeds verder verzwakt. Dit kan leiden tot een plotselinge blessure in de vorm van een pees- of spierscheuring. In het onderzoek vooraf aan de behandeling worden de overbelaste of verzwakte weefsels gesignaleerd.